Opiskeluelämä alkaa

Olen nyt 17-vuotias ja päättänyt oppivelvollisuuteni peruskoulussa ja jatkanut ammattikouluun opiskelemaan lähihoitajaksi. Olen kiinnostunut muiden ihmisten auttamisesta, joten lähihoitajakoulutus oli minulle oikea valinta. Koska kotipaikkakunnallani Pännäisissä ei ole lähihoitajakoulutusta, päätin muuttaa yksin Tampereelle. Koska olen alaikäinen, tarvitsin siihen huoltajan luvan. Asun vuokralla pienessä yksiössä ja maksan vuokrani opintotuella. Raha on aika niukassa, sillä isälläni on ollut tapana antaa lapsilisäni suoraan minulle, mutta ne loppuivat kun täytin 17. Sen vuoksi päätin aloittaa tässä vähän aikaa sitten puhelinmyyjän työt opiskelujeni ohella. Koska olen jo täyttänyt 15, niin voin tehdä töissä täyttä päivää.


opintotuki: Opiskelijaa voidaan tukea taloudellisesti opintorahalla sekä -lainalla ja asumistuella.  Opintorahaa opiskelija voi saada jatko-opintoihin ja asumislisää vuokraan, mikäli hän asuu lapsuudenkotinsa ulkopuolella. Niitä ei tarvitse maksaa takaisin. Opiskelija voi myös ottaa opintolainaa, mikäli hänellä ei ole tarpeeksi rahaa perustarpeisiin. Se on kuitenkin maksettava takaisin tulevaisuudessa, mutta sen korko on pieni ja maksuaika pitkä.







Tekijä: Suski&Sini
Lähde: kirja, Nettinappi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti